Hoe vliegtuigen de straalstroom gebruiken

    Voor de luchtvaart is de straalstroom heel interessant. Sinds de jaren 50 liften vliegtuigen wanneer mogelijk mee met de wind. Op 18 november 1952 vestigde Pan Am een nieuw record, toen een toestel een andere route tussen Tokio en Honolulu op een hoogte van zo’n 8 kilometer probeerde. Oorspronkelijk duurde de reis 18 uur en was een tussenstop op Wake Island nodig om bij te tanken. Met de wind in de rug deed het vliegtuig er maar 11,5 uur meer over.

    Zo besparen maatschappijen hun passagiers veel tijd. Maar het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten, en in de andere richting krijgen toestellen met hevige tegenwind te maken. Daardoor zijn ze trager en verbranden ze meer brandstof. Daarom volgen luchtvaartmaatschappijen nauwkeurig de beweging en de curven van de straalstroom. Samen met luchtverkeersleiders worden zo routes uitgestippeld waarop vliegtuigen enerzijds maximaal van de wind kunnen profiteren en anderzijds zo weinig mogelijk hinder ondervinden.

    Meer weten over de straalstroom?

    ©2024 Natuur en Wetenchap vzw All Rights Reserved.